129
ZÁKON
z 15. februára 2002
o integrovanom záchrannom systéme
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

§ 1

Predmet úpravy
Tento zákon upravuje organizáciu integrovaného zá-chranného systému, pôsobnosť a úlohy orgánov štátnej správy a záchranných zložiek v rámci integrovaného záchranného systému, práva a povinnosti obcí
a iných právnických osôb, fyzických osôb oprávnených na podnikanie a ostatných fyzických osôb pri koordinácii činností súvisiacich s poskytovaním pomoci, ak je bezprostredne ohrozený život, zdravie,
majetok alebo životné prostredie.

§ 2

Vymedzenie pojmov
(1) Integrovaný záchranný systém je koordinovaný
postup jeho zložiek (§ 7) pri zabezpečovaní ich pripravenosti a pri vykonávaní činností a opatrení súvisiacich s poskytovaním pomoci v tiesni.
(2) Na účely tohto zákona sa rozumie
a) tiesňou stav, pri ktorom je bezprostredne ohrozený život,  zdravie,  majetok  alebo  životné  prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci,
b) zásahom súhrn nevyhnutných úkonov a opatrení záchranných zložiek integrovaného záchranného systému (§ 7), ktoré súvisia s neodkladným poskytnutím pomoci v tiesni,
c) plánom poskytovania pomoci  spôsob aktivizovania a koordinovania záchranných  zložiek integrovaného záchranného systému vysielaných  na zásah na účely poskytnutia pomoci v tiesni.

§ 3

Organizácia integrovaného záchranného systému V integrovanom  záchrannom systéme pôsobia:
a) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“),
b) krajské úrady,
c) záchranné zložky.  

§ 4

Pôsobnosť ministerstva
Ministerstvo
a) riadi a koordinuje plnenie úloh na úseku integrovaného záchranného systému,
b) vypracúva koncepciu organizácie a rozvoja integrovaného záchranného systému,
c) zabezpečuje odbornú prípravu (§ 16) osôb zaradených do koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému (ďalej len „koordinačné stredisko“),
d) spolupracuje s  orgánmi štátnej správy na príprave
a  tvorbe automatizovaného systému podpory riadenia a spracúvania informácií,
e) zabezpečuje  vysielanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému pri poskytovaní pomoci v tiesni medzi krajmi,
f) zabezpečuje vyžadovanie pomoci a vysielanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému v rámci medzinárodnej pomoci a humanitárnej spolupráce.

§ 5

Pôsobnosť krajského úradu
(1) Krajský úrad koordinuje a metodicky riadi  plnenie úloh na úseku integrovaného záchranného systému  na území kraja. Na tieto účely
a) zriaďuje koordinačné stredisko,
b) utvára technické  podmienky na činnosť koordinačného strediska,
c) rozhoduje o náhrade  výdavkov a náhrade  škody (§ 15) a uhrádza tieto náhrady,  
d) spolupodieľa sa na vypracúvaní koncepcie organizácie a rozvoja integrovaného záchranného systému.
(2) Koordinačné stredisko
a) zabezpečuje príjem tiesňového volania na linke tiesňového volania  112 (§ 6),
b) vyhodnocuje informácie o tiesňovom volaní,
c) zabezpečuje hlasový a dátový prenos informácií telekomunikačnými  sieťami  a  telekomunikačnýmizariadeniami s operačnými strediskami tiesňovéhovolania v územnom obvode kraja, s ostatnými koordinačnými strediskami a s ministerstvom,
d) vypracúva plán poskytovania pomoci,
e) vedie prehľad o silách a prostriedkoch záchranných zložiek integrovaného záchranného systému
a ich zásahových obvodoch (§ 8 ods. 3),
f) vedie prehľad o silách a prostriedkoch právnických osôb a fyzických osôb oprávnených na podnikanie, využiteľných na účely poskytovania pomoci v tiesni,
g) vedie dokumentáciu súvisiacu so zabezpečovaním činností uvedených v písmenách c) až f) a evidenciu činností integrovaného záchranného systému súvisiacu s úlohami uvedenými  v písmenách a) a b) a s úlohami uvedenými v odseku 4,
h) vykonáva odbornú prípravu záchranných zložiek integrovaného  záchranného  systému  v  rozsahu ustanovenom v § 16,
i) spolupracuje s orgánmi zodpovednými za pátranie po lietadlách a záchranu ľudských životov 1) v prípade pátrania po lietadlách alebo poskytovania pomoci pri leteckej nehode,  
j) vyžaduje prostredníctvom ministerstva pomoc záchranných zložiek integrovaného záchranného systému z iného kraja, ak na zásah nepostačujú vlastné
sily a prostriedky; v prípade, ak hrozí nebezpečenstvo z omeškania, môže o pomoc požiadať priamo
iné koordinačné stredisko.
(3) Koordinačné stredisko  je oprávnené
a) vydať pokyn príslušnej základnej záchrannej zložke (§ 8) na vykonanie zásahu, vyzvať niektorú z ostatných záchranných zložiek (§ 9) na vykonanie  zásahu  alebo tiesňové volanie presmerovať na príslušné operačné stredisko tiesňového volania,
b) vyžadovať údaje o silách a prostriedkoch využiteľných na zásah od orgánov štátnej správy, obcí a iných právnických osôb a fyzických osôb oprávnených na podnikanie.
(4) Koordinačné stredisko v prípade nebezpečenstva vzniku mimoriadnej udalosti alebo v prípade vzniku mimoriadnej udalosti 2)
a) zabezpečuje varovanie obyvateľstva, ak tak nevykonali zákonom určené právnické osoby alebo  fyzické osoby oprávnené na podnikanie, 3)
b) vyrozumieva obce,  orgány štátnej správy a iné právnické osoby, ktoré zabezpečujú úlohy súvisiace so záchrannými, lokalizačnými a likvidačnými prácami pri mimoriadnych udalostiach,
c) podieľa sa na plnení úloh súvisiacich s vykonávaním  záchranných,  lokalizačných  a  likvidačných prác  na  základe  rozhodnutia  štátnych  orgánov podľa osobitných právnych predpisov.4)
(5) Koordinačné stredisko tvoria zamestnanci krajského úradu a  zástupcovia základných záchranných zložiek. Základná záchranná zložka poskytne svojho zástupcu na výkon činnosti koordinačného strediska na požiadanie krajského úradu. Pracovnoprávny vzťah alebo obdobný vzťah zástupcu základnej záchrannej zložky vyslaného na výkon činnosti koordinačného strediska sa riadi ustanoveniami osobitných právnych predpisov.5)
(6) Krajský úrad môže vytvoriť koordinačné stredisko aj na operačnom stredisku základnej záchrannej zložky. Koordinačné stredisko môže v mieste svojej dislokácie zabezpečovať aj činnosť operačných stredísk tiesňového volania (§ 10).  
(7) Plán poskytovania pomoci sa vypracúva v nadväznosti na iné plány, ktoré riešia zabezpečovanie úloh pri ochrane života, zdravia alebo majetku podľa osobitných právnych predpisov.6)

§ 6

Linka tiesňového volania
Na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému  v tiesni sa zriaďuje vo verejnej telekomunikačnej   sieti   jednotné európske číslo tiesňového volania 112 (ďalej len „linka tiesňového volania 112“).  Zriadenie  linky  tiesňového  volania  112 v koordinačných strediskách zabezpečí Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky.7)
Prevádzku linky tiesňového volania 112 zabezpečí poskytovateľ verejnej telekomunikačnej služby.8)
Záchranné zložky integrovaného záchranného systému

§ 7

V integrovanom záchrannom  systéme pôsobia
a) základné záchranné zložky,
b) ostatné záchranné zložky.

§ 8

(1) Základné záchranné   zložky sú:
a)Hasičský a záchranný zbor 9) a Mestský hasičský a záchranný  zbor hlavného mesta Slovenskej republiky  Bratislavy, 10)
b) záchranná zdravotná služba,11)
c) útvary Policajného zboru  a letecký útvar ministerstva,12)   1) § 17 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých  zákonov.
  2
) § 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
  3
) § 16 ods. 6 a 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení zákona č. 117/1998 Z. z.
§ 3 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 348/19 98 Z. z. o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok
informačného systému civilnej ochrany.
  4
) § 5 ods. 4 a  § 6 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky  č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej  rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
  5
) Napríklad zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zák onov,
zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe, zákon č. 315/2001 Z.  z. o Hasičskom a záchrannom zbore.
  6
) Napríklad § 3 ods. 17 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení zákona č. 117/1998 Z. z., § 3 nariade nia vlády
Slovenskej socialistickej republiky č. 32/1975 Zb. o ochrane pred povodňami.
  7
) Zákon č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení zákona č. 3 08/2000 Z. z.
  8
) § 26 zákona č. 195/2000 Z. z.
  9
) Zákon č. 315/2001 Z. z.
10
) § 32  zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi.
11
) § 18 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/19 94 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení zákona č. 241/1998 Z. z.
12
) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
d) vojenské záchranné útvary civilnej ochrany a kontrolné chemické laboratóriá civilnej ochrany,
13
)
e) banská záchranná služba.14)
(2) Základné záchranné   zložky
a) poskytujú bezodkladne odbornú, zdravotnú, technickú a ďalšiu potrebnú pomoc v tiesni na  základe pokynu koordinačného strediska alebo svojho operačného strediska tiesňového volania,b) vykonávajú organizačné, technické a ďalšie opatrenia na poskytovanie pomoci v tiesni a na ten účel sa vybavujú technickými a vecnými prostriedkami,
c) zúčastňujú sa na odbornej príprave (§16),
d) spracúvajú údaje o svojej činnosti, silách a prostriedkoch a predkladajú ich krajskému úradu.
(3) Základná záchranná zložka vykonáva svoju činnosť spravidla vo svojom zásahovom obvode.
(4)  Pôsobením  základných    záchranných  zložiek v integrovanom záchrannom systéme nie je dotknuté ich postavenie a úlohy ustanovené osobitnými právnymi predpismi.

§ 9

(1) Ostatné záchranné zložky sú:
a) Armáda Slovenskej republiky,15)
b) obecné (mestské) hasičské zbory,16)
c) závodné hasičské útvary,17)
d) závodné hasičské zbory,17)
e) pracoviská vykonávajúce štátny dozor alebo činnosti podľa osobitných predpisov,18)
f) horská služba a Spolok horských vodcov,
g) jednotky civilnej ochrany,19)
h obecná polícia,20)
i) útvary Železničnej polície,21)
j) Slovenský Červený kríž,22)
k) iné právnické osoby a fyzické osoby, ktorých predmetom činnosti je poskytovanie pomoci pri ochrane života, zdravia a majetku.
(2) Ostatné záchranné zložky
a) poskytujú odbornú, zdravotnú, technickú a ďalšiu potrebnú pomoc v tiesni na základe vyzvania koordinačným strediskom alebo operačným strediskom tiesňového volania,
b) oznamujú na vyžiadanie koordinačnému stredisku údaje o svojich silách a prostriedkoch, ktoré môžu poskytnúť na zásah, a údaje o spôsobe svojej aktivizácie pre potreby vypracovania plánu poskytnutia pomoci a pre prípad vyzvania na zásah,
c) vykonávajú opatrenia súvisiace s ich začlenením do informačnej a komunikačnej siete  integrovaného záchranného  systému  vrátane  zabezpečovania spojovacích prostriedkov,
d) zúčastňujú sa  na odbornej príprave (§ 16).
(3) Pôsobením ostatných záchranných zložiek v integrovanom záchrannom systéme nie je dotknuté ich
postavenie a úlohy ustanovené osobitnými právnymi
predpismi.

§ 10

Operačné stredisko tiesňového volania
(1) Operačné stredisko tiesňového volania zriaďuje základná záchranná zložka.
(2) Operačné stredisko tiesňového volania
a) zabezpečuje príjem  tiesňového volania  a jeho vyhodnocovanie,
b) vysiela  základnú  záchrannú  zložku  na  zásah a usmerňuje jej činnosť vo svojom zásahovom obvode,
c) vyžaduje pomoc od záchranných zložiek integrovaného záchranného systému, ktoré pôsobia v zásahovom obvode základnej záchrannej zložky,
d) bezodkladne informuje dátovým prenosom koordinačné stredisko o prijatí tiesňového volania,  vyslaní  vlastnej základnej záchrannej zložky na zásah a jej  opätovnom zaradení do pohotovosti  a vyžiadaní pomoci podľa písmena c),
e) vyžaduje od koordinačného strediska  vyslanie ďalších záchranných zložiek integrovaného záchranného systému na zásah z iného zásahového obvodu,
ak je ich účasť pri zásahu potrebná,
f) vytvára technické podmienky na zabezpečovanie hlasového a dátového prenosu informácií telekomunikačnými sieťami a telekomunikačnými zariadeniami s koordinačným strediskom  a s operačnými  strediskami  tiesňového  volania  vo  svojom zásahovom obvode,
g) podieľa sa na plnení úloh súvisiacich s vykonávaním  záchranných,  lokalizačných  a  likvidačných prác na základe rozhodnutia štátnych orgánov podľa osobitných právnych predpisov, 4)
h) spolupracuje s obcami 23) pri plnení úloh súvisiacich s vykonávaním záchranných,  lokalizačných a likvidačných prác, 13) § 4 a 10 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z . z. v znení neskorších predpisov. 14) § 7 zákona Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej či nnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení zákona Slovenskej
národnej rady č. 499/1991 Zb.15) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 3/1993 Z. z. o zria dení Armády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. 16) § 33 zákona č. 314/2001 Z. z. 17) § 31 zákona č. 314/2001 Z. z.
18) Napríklad § 17 zákona č. 143/1998 Z. z., zákon č. 130/1998 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie a zmene a doplnení zákona č. 174/1968 Zb. o štátnom odbornom dozore nad bezpečnosťou prác e v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 256/1994 Z. z. v znení  zákona č. 470/2000 Z. z. 19) § 16 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/199 4 Z. z. v znení neskorších predpisov. 20) Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov. 21) Zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení zákona č.  73/1998 Z. z. 22) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 84/1994 Z. z. o Slovenskom Červenom kríži a o ochrane znaku a názvu Červeného kríž a.23) Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorší ch predpisov.
i) informuje koordinačné stredisko  o stave síl a prostriedkov základnej záchrannej zložky,
j) spolupracuje so záchrannými zložkami integrovaného záchranného systému, ktoré pôsobia v jeho zásahovom obvode,
k) spolupracuje s veliteľom zásahu alebo s oprávnenou osobou pri vyžadovaní  osobnej pomoci a vecného plnenia  (§ 13),
l) vedie prehľad  o silách a  prostriedkoch  základnej záchrannej zložky a evidenciu o jej činnosti.
(3) Základné záchranné zložky môžu zriadiť na plnenie úloh podľa odseku 2 spoločné operačné stredisko tiesňového volania.

§ 11

Účasť právnických osôb, fyzických osôb oprávnených na podnikanie a ostatných fyzických osôb v integrovanom záchrannom systéme
(1) V rámci integrovaného záchranného systému sa na poskytovaní pomoci v tiesni podieľajú aj ďalšie právnické osoby, fyzické osoby oprávnené na podnikanie a ostatné fyzické osoby  formou vecného plnenia alebo osobnej pomoci.
(2) Právnické osoby a fyzické osoby oprávnené na podnikanie sú povinné koordinačnému stredisku  na jeho vyžiadanie poskytnúť potrebné údaje o svojich silách a prostriedkoch využiteľných na poskytnutie pomoci v tiesni.
(3) Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré prevádzkujú rozhlasové a televízne vysielanie, sú povinné na požiadanie koordinačného strediska bezplatne uverejniť informáciu o tiesni a o opatreniach súvisiacich s poskytovaním pomoci v tiesni.

§ 12

Riadenie a koordinácia  činností záchranných zložiek integrovaného záchranného systému na mieste  zásahu
(1) Na mieste zásahu riadi a koordinuje činnosť záchranných zložiek integrovaného záchranného systému veliteľ zásahu z  Hasičského a záchranného zboru; na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy  veliteľ  zásahu  z  Mestského  hasičského a záchranného zboru  hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy (ďalej len „veliteľ zásahu“).
(2) Ak nezasahuje Hasičský záchranný zbor alebo Mestský  hasičský  a záchranný zbor  hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, na mieste zásahu riadi a koordinuje činnosť záchranných zložiek integrovaného záchranného systému veliteľ alebo vedúci jednotky tej záchrannej zložky integrovaného záchranného systému,  ktorého určí príslušné koordinačné stredisko (ďalej len „oprávnená osoba“), v prípade  pátrania po lietadlách alebo poskytovania pomoci pri leteckej nehode orgán zodpovedný za pátranie po lietadlách a záchranu ľudských životov.1)
(3) Veliteľ zásahu alebo oprávnená osoba nezasahuje do odborných činností  iných záchranných zložiek integrovaného záchranného systému.
(4) Ak si to situácia na mieste zásahu vyžaduje, zriaďuje si  veliteľ zásahu alebo oprávnená osoba štáb ako svoj poradný orgán zložený zo zástupcov zasahujúcich záchranných zložiek integrovaného záchranného systému.
(5) Fyzické osoby, ktoré sa nachádzajú na mieste zásahu, sú povinné podriadiť sa rozhodnutiam a príkazom veliteľa zásahu alebo oprávnenej osoby, ako aj strpieť úkony,  ktoré súvisia s výkonom činnosti záchranných zložiek integrovaného záchranného systému pri zásahu.
(6) Veliteľ zásahu alebo oprávnená osoba si môže vyžiadať na zásah ďalšie záchranné zložky integrovaného záchranného systému alebo požiadať o pomoc (§ 13 ods. 1) právnické osoby, fyzické osoby oprávnené na podnikanie a ostatné fyzické  osoby, ktoré majú technické prostriedky  na poskytnutie požadovanej pomoci.

§ 13

Osobná pomoc a vecné plnenie
(1) Každý je povinný pri zásahu na výzvu veliteľa zásahu, oprávnenej osoby alebo operačného strediska tiesňového volania poskytnúť pomoc, ktorá spočíva
a) v osobnej pomoci  alebo inej pomoci potrebnej na záchranu života, zdravia alebo majetku,
b) vo vecnom plnení potrebnom na záchranu  života, zdravia alebo majetku.
(2) Bezprostredne po zásahu je veliteľ zásahu alebo oprávnená osoba povinná vystaviť na žiadosť osoby, ktorá poskytla pomoc podľa odseku 1, písomné potvrdenie o poskytnutí pomoci.  
(3) Pri požiadaní o osobnú pomoc a pri ukladaní vecných plnení treba prihliadať na to, aby sa tým neohrozila výživa toho, kto osobnú pomoc alebo vec poskytol, prípadne výživa jeho rodiny, alebo aby sa neohrozil chod jeho podnikateľskej činnosti.

§ 14

Vyňatie z povinnosti poskytnúť osobnú pomoca vecné plnenie
(1) Povinnosť poskytnúť osobnú pomoc a vecné plnenie podľa § 13 sa nevzťahuje na
a) vojakov ozbrojených síl, príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície, ak by poskytnutím osobnej pomoci alebo vecného plnenia bol ohrozený výkon ich služby,
b) zamestnancov právnickej osoby a fyzickej osoby oprávnenej na podnikanie vo verejnej hromadnej doprave, v energetike, pôšt a telekomunikácií, ak by poskytnutie osobnej pomoci alebo vecného plnenia  mohlo mať za následok vážne hrozenie zdravia, života a majetku iných osôb, závažnú poruchu prevádzky alebo iný závažný následok,
c) zamestnancov právnickej osoby a osoby oprávnenej na podnikanie v oblasti zdravotníctva, ak by poskytnutím osobnej pomoci alebo vecného plnenia bolo vážne ohrozené plnenie úloh podľa osobitných predpisov 24)
alebo plnenie úloh pri poskytovanízdravotnej starostlivosti,25)
d) osoby telesne alebo duševne nespôsobilé, osoby mladšie ako 18 rokov, tehotné ženy a zamestnancov cudzích zastupiteľských úradov.
(2) Osobnú pomoc alebo vecné plnenie nie je povinný poskytnúť ten, kto by tým ohrozil život alebo zdravie vlastné alebo inej osoby.

§ 15

Náhrada výdavkov a náhrada škody
(1) Ten, kto poskytol osobnú pomoc alebo vecné plnenie, má právo na náhradu škody, 26)  ktorá mu vznikla osobnou pomocou alebo vecným plnením, ak mu toto právo nevyplýva z osobitných predpisov.27) Žiadosť o finančnú náhradu sa uplatňuje na krajskom úrade, v ktorého územnom obvode sa osobná pomoc alebo vecné plnenie poskytlo.
(2) Prostriedky, ktoré sa prevzali ako vecné plnenie, sa bezprostredne po zániku potreby vrátia tomu, odkoho sa prevzali.
(3) Ak nemožno prostriedok, ktorý sa prevzal ako vecné plnenie, po zániku potreby vrátiť, poskytne sa právnickej osobe, fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie alebo inej fyzickej osobe iný prostriedok rovnakého druhu a rovnakej hodnoty alebo sa  poskytne finančná náhrada.
(4) Záchranné zložky integrovaného záchranného systému, ktoré v rámci poskytovania pomoci vykonávali činnosti  nad rámec svojej pôsobnosti podľa osobitných predpisov, majú právo na finančnú náhradu. Žiadosť uplatňujú záchranné zložky integrovaného záchranného systému na krajskom úrade, v ktorého územnom obvode sa osobná pomoc alebo vecné plnenie poskytlo.
(5) Ak ten, kto spôsobil  ujmu na živote, zdraví alebo majetku je známy, krajský úrad si uplatní právo na úhradu vynaložených nákladov voči  tomu, kto za túto ujmu zodpovedá.

§ 16

Odborná príprava
(1) Odborná príprava záchranných zložiek integrovaného záchranného systému  zahŕňa
a) zásady  organizácie a zabezpečovania činnosti koordinačného strediska,
b) spôsob  zabezpečovania  príjmu,  vyhodnocovaniaa realizácie odozvy na tiesňové volanie koordinačnými strediskami  a operačnými  strediskami tiesňového volania,
c) spôsob zabezpečovania hlasového a dátového prenosu informácií medzi záchrannými zložkami integrovaného záchranného systému,
d) spôsob   riadenia a zásady   koordinácie činností záchranných zložiek integrovaného záchranného systému na mieste zásahu,
e) zabezpečenie a spôsob využívania automatizovaného systému podpory riadenia a spracúvania informácií koordinačných stredísk a operačných stredísk tiesňového volania  a vedenie dokumentácie a evidencie činnosti základných záchranných zložiek.
(2) Odbornej prípravy sa zúčastňujú zástupcovia
a) koordinačných stredísk v rozsahu ustanovenom v odseku 1,
b) základných záchranných zložiek v rozsahu ustanovenom v odseku 1 písm. b) až e),
c) ostatných záchranných zložiek  v rozsahu ustanovenom v odseku 1 písm. c) až e).

§ 17

Financovanie integrovaného záchranného systému
(1) Výdavky na integrovaný záchranný systém sa financujú  zo štátneho rozpočtu  prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva a rozpočtových kapitol krajských úradov.
(2) Výdavkami  integrovaného záchranného systému sú výdavky súvisiace s
a) budovaním a zabezpečovaním činnosti koordinačných stredísk,
b) vykonávaním odbornej prípravy záchranných zložiek integrovaného záchranného systému,
c) telekomunikačným  prepojením    koordinačných stredísk  s operačnými strediskami tiesňového volania,
d) náhradou výdavkov a škôd podľa tohto zákona. Správne delikty

§ 18

Pokuty právnickým osobám alebo fyzickým osobám oprávneným na  podnikanie
(1)  Krajský  úrad  môže  uložiť  pokutu  do  výšky 200 000 Sk právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá  
a) neposkytne  koordinačnému  stredisku  potrebné údaje o svojich silách a prostriedkoch využiteľných na poskytnutie pomoci v tiesni,
b) poruší povinnosť poskytnúť osobnú pomoc alebo vecné plnenie,
c)neuposlúchne pokyn veliteľa zásahu alebo oprávnenej osoby alebo odmieta strpieť úkony,  ktoré súvisia s výkonom činnosti záchranných zložiek integrovaného záchranného systému pri zásahu podľa § 12.
(2) Pokutu  možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa o porušení povinnosti dozvedel krajský úrad, 24) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov. 25) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov. 26) § 420 až 450 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.27) Napríklad zákon č. 314/2001 Z. z. najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
(3) Pri určení pokuty krajský úrad prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
(4) Na konanie o ukladaní pokút sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.28)
(5) Výnos z pokút uložených podľa tohto zákona je príjmom štátneho rozpočtu.

§ 19

Priestupky
(1) Priestupku na úseku integrovaného záchranného systému sa dopustí ten, kto
a) zneužije linku tiesňového volania tým, že úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne blokuje linku tiesňového volania,
b) neuposlúchne pokyn veliteľa zásahu alebo oprávnenej osoby alebo odmieta strpieť úkony, ktoré súvisia s výkonom činnosti záchranných zložiek integrovaného záchranného systému pri zásahu podľa § 12,
c) poruší povinnosť poskytnúť osobnú pomoc alebo vecné plnenie.  
(2) Za priestupok podľa odseku 1 môže krajský úrad uložiť pokutu do výšky 50 000 Sk.
(3) Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.29)
(4) Výnos z pokút uložených podľa tohto zákona jepríjmom štátneho rozpočtu.

§ 20

Prechodné a  záverečné ustanovenia
(1) Vytvorenie technických podmienok na zabezpečovanie hlasového a dátového prenosu informácií verejnou telekomunikačnou sieťou  a telekomunikačnými prostriedkami medzi operačnými strediskami tiesňového volania zabezpečí zriaďovateľ základnej záchrannej zložky do 30. júna 2003.
(2) Vybudovanie koordinačného strediska  zabezpečí krajský úrad do 30. júna 2007. Do vybudovania koordinačného strediska plní jeho úlohy operačné stredisko tiesňového volania, ktoré určí krajský úrad.
(3) Zriadenie linky  tiesňového volania 112 a jej prevádzku pre koordinačné stredisko alebo operačné stredisko tiesňového volania, ktoré plní úlohy koordinačného  strediska,  zabezpečí  telekomunikačný  úrad a  poskytovateľ  verejnej  telekomunikačnej  služby od 1. júla 2003.

§ 21

Účinnosť Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2002.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš  v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.28)

Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).29)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.

 

69/1988 Zb.
VYHLÁŠKA
Slovenského banského úradu z 25. apríla 1988 o banskej záchrannej službe

Slovenský banský úrad podľa § 7 ods. 5 zákona Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe ustanovuje:


PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA

§ 1

Úlohy banskej záchrannej služby

(1) Úlohou banskej záchrannej služby je vykonávať záchranné práce, rýchle a účinné zásahy na
a) záchranu ľudských životov a majetku pri závažných prevádzkových nehodách vrátane poskytovania prvej pomoci v podzemí,
b) zdolávanie závažných prevádzkových nehôd, najmä výbuchov plynov a uhoľného prachu, banských požiarov, prietrží hornín a plynov, erupcie ropy a zemného plynu, prievalov vôd, plynov, bahnín a tekutých pieskov, závalov banských diel a porúch vo vetraní (ďalej len "havárie"),
c) odstraňovanie následkov havárií.

(2) Banská záchranná služba ďalej a) vykonáva aj iné práce v nedýchateľnom alebo zdraviu škodlivom prostredí,
b) spolupracuje pri havarijnej prevencii a zaisťovaní bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky najmä tým, že vykonáva prehliadky pracovísk, kontroly prostriedkov na
zdolávanie havárií, školenie a výcvik pracovníkov.

§ 2

Výklad pojmov

Na účely tejto vyhlášky sa považuje za
a) baňu prevádzkový celok, ktorý tvorí z hľadiska vetrania samostatnú technickú jednotku bez ohľadu na to, ako sa po stránke organizačnej nazýva; pojem baňa je rovnocenný pojmu
podzemie pre organizácie vykonávajúce podzemné práce banským spôsobom.1) V prípade pochybnosti rozhodne Slovenský banský úrad,
b) základňu priestor určený na nástup banských záchranárov do zásahu, ktorý zároveň slúži na prechodné uskladnenie dýchacích prístrojov a ostatného vybavenia banských záchranárov pre zásah; je upravený na odpočinok banských záchranárov medzi jednotlivými zásahmi a má spojenie s vedúcim likvidácie havárie alebo dispečerom.
------------------------------------------------------------------
1) § 3 zákona SNR č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a
o štátnej banskej správe.


DRUHÁ ČASŤ
ORGANIZÁCIA BANSKEJ ZÁCHRANNEJ SLUŽBY

§ 3

Banské záchranné stanice

(1) Úlohy banskej záchrannej služby zabezpečujú:
a) hlavné banské záchranné stanice,
b) obvodné banské záchranné stanice,
c) závodné banské záchranné stanice,
d) banský záchranný zbor štátnej banskej správy.

(2) Hlavnú a obvodnú banskú záchrannú stanicu zriaďuje organizácia so súhlasom, prípadne na základe nariadenia Slovenského banského úradu, ktorý určí ich sídla a vymedzí ich pôsobnosť.2)

(3) Závodné banské záchranné stanice musia zriadiť organizácie a) na hlbinných baniach počas ich výstavby, ťažby, zabezpečovania a likvidácie,
b) na uhoľných lomoch, na ktorých pri otvárke, príprave a dobývaní môžu byť zasiahnuté staré banské diela alebo sa budú zriaďovať alebo používať podzemné banské diela,
c) ktoré vykonávajú vrtné a geofyzikálne práce z povrchu s predpokladaným výskytom horľavých alebo zdraviu škodlivých plynov, ropy alebo vody pod tlakom, ťažbu, úpravu alebo
podzemné uskladňovanie kvapalných nerastov a plynov v prírodných horninových štruktúrach,
d) ktoré vykonávajú podzemné práce banským spôsobom,1) pri ktorých možno predpokladať vznik havárií vyžadujúcich zásah banských záchranných zborov.

(4) Organizácia so súhlasom hlavnej banskej záchrannej stanice môže zabezpečiť banskú záchrannú službu aj inou banskou záchrannou stanicou zriadenou aj pri inej organizácii alebo zriadiť závodnú banskú záchrannú stanicu spoločnú pre dve alebo viac baní.
------------------------------------------------------------------
1) § 3 zákona SNR č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a
o štátnej banskej správe.
2) § 40 ods. 3 písm. c) zákona SNR č. 51/1988 Zb.

§ 4

Hlavná banská záchranná stanica

(1) Hlavná banská záchranná stanica okrem úloh uvedených v § 1
a) riadi a kontroluje po odbornej stránke činnosť obvodných banských záchranných staníc, a ak tieto nie sú zriadené, riadi a kontroluje po odbornej stránke činnosť závodných banských
záchranných staníc,
b) školí a cvičí banských záchranárov a ostatných pracovníkov banských záchranných staníc,
c) zúčastňuje sa na ročných kontrolách havarijných plánov a kontroluje havarijné plány,
d) kontroluje zariadenia havarijnej prevencie,
e) opravuje, kontroluje a skúša vo vlastných dielňach a skúšobniach dýchacie a oživovacie prístroje, záchranársku techniku a vydáva osvedčenia o skúškach,
f) vykonáva dozor nad kontrolou a skúšaním detektorov, indikátorov, analyzátorov plynov a nad školením pracovníkov, ktorí s týmito prístrojmi pracujú,
g) vypracúva plán vzájomnej pomoci banských záchranných staníc,
h) sleduje, prípadne vykonáva výskum v odbore banského záchranárstva a spolupracuje s príslušnými výskumnými a inými pracoviskami,
i) zabezpečuje lekársku službu prvej pomoci v podzemí na baniach v sídle hlavnej banskej záchrannej stanice,
j) vykonáva ďalšie činnosti určené služobným poriadkom banskej záchrannej stanice (§ 19).

(2) Vedúci hlavnej banskej záchrannej stanice podáva raz za rok Slovenskému banskému úradu a obvodnému banskému úradu príslušnému podľa sídla hlavnej banskej záchrannej stanice správu o jej činnosti.

§ 5

Obvodná banská záchranná stanica

(1) Obvodná banská záchranná stanica okrem úloh uvedených v §
1
a) riadi a kontroluje po odbornej stránke činnosť závodných banských záchranných staníc,
b) školí a cvičí banských záchranárov a ostatných pracovníkov banských záchranných staníc,
c) zúčastňuje sa na ročných kontrolách havarijných plánov a kontroluje havarijné plány,
d) kontroluje zariadenia havarijnej prevencie,
e) opravuje, kontroluje a skúša vo vlastných dielňach dýchacie a oživovacie prístroje a záchranársku techniku,
f) vykonáva ďalšie činnosti, ktorými ju poverí hlavná banská záchranná stanica.

(2) Vedúci obvodnej banskej záchrannej stanice podáva raz za rok nariadenej hlavnej banskej záchrannej stanici a obvodnému banskému úradu správu o jej činnosti.

§ 6

Závodná banská záchranná stanica

(1) Závodná banská záchranná stanica okrem úloh uvedených v §
1
a) školí a cvičí banských záchranárov,
b) zúčastňuje sa na ročných kontrolách havarijných plánov,
c) kontroluje zariadenia havarijnej prevencie,
d) opravuje, kontroluje a skúša dýchacie a oživovacie prístroje a záchranársku techniku,
e) vykonáva ďalšie činnosti, ktorými ju poverí hlavná alebo obvodná banská záchranná stanica.

(2) Vedúci závodnej banskej záchrannej stanice podáva raz za
rok nadriadenej banskej záchrannej stanici správu o jej činnosti.


TRETIA ČASŤ
VYBAVENIE A UMIESTNENIE BANSKÝCH ZÁCHRANNÝCH STANÍC

§ 7

Zodpovednosť za vybavenie banských záchranných staníc

Za personálne, materiálne a technické vybavenie banskej záchrannej stanice zodpovedá organizácia, ktorá banskú záchrannú stanicu zriadila.

§ 8

Vybavenie hlavnej a obvodnej banskej záchrannej stanice

(1) Hlavné a obvodné banské záchranné stanice sa musia vybaviť dýchacími a oživovacími prístrojmi, zásobami náhradného záchranárskeho a havarijného materiálu, záchranárskou technikou a dopravnými prostriedkami v súlade so služobným poriadkom banskej záchrannej stanice (§ 19).

(2) Hlavná a obvodná banská záchranná stanica musí mať dymnicu, ktorej priestory sú prispôsobené podmienkam, ktorým sú banskí záchranári vystavení pri zásahu vrátane možnosti zadymenia nejedovatými plynmi, zvýšenia teploty a relatívnej vlhkosti ovzdušia. Dymnica sa musí dať rýchlo vyvetrať a vo všetkých jej priestoroch sa musí zabezpečiť prístup na poskytnutie rýchlej pomoci v prípade nehody banského záchranára. V dymnici sa musia vhodne rozmiestniť a výrazne označiť zariadenia na privolanie rýchlej pomoci.

(3) Na hlavnej banskej záchrannej stanici a obvodnej banskej záchrannej stanici, ktoré sú zriadené pre organizácie uvedené v § 3 ods. 3 písm. c), musí byť zriadené cvičné pracovisko, na ktorom sa môžu precvičovať spôsoby likvidácie jednotlivých druhov otvorených erupcií z vrtov alebo sond vrátane hasenia požiaru eruptujúceho média (plynu, ropy). Cvičné pracovisko musí mať zariadenie na pridávanie vody pod tlakom do eruptujúceho média, ako aj zariadenie na rýchle uzavretie prívodu vody alebo plynu do cvičného vrtu alebo sondy. Prevádzkový poriadok cvičného pracoviska vydáva vedúci banskej záchrannej stanice, na ktorej je cvičné pracovisko zriadené.

§ 9

Vybavenie závodnej banskej záchrannej stanice

(1) Závodná banská záchranná stanica sa musí vybaviť najmenej 12 dýchacími a 2 oživovacími prístrojmi pripravenými na zásah. Pre každý kyslíkový dýchací prístroj musia byť pripravené najmenej 3 náhradné pohlcovače a 3 náhradné naplnené fľaše. Pre každý oživovací prístroj a pre každý vzduchový dýchací prístroj musia byť pripravené 3 náhradné naplnené fľaše. Pre bane s väčšou početnosťou zásahov sa musí počet dýchacích a oživovacích prístrojov primerane zvýšiť podľa rozhodnutia vedúceho organizácie vydaného po dohode s príslušnou hlavnou banskou záchrannou stanicou. Pre neuhoľné bane, pre bane vo výstavbe, zabezpečovaní alebo likvidácii a pre organizácie uvedené v § 3 ods. 3 písm. c)sa môže počet dýchacích a oživovacích prístrojov podľa rozhodnutia vedúceho organizácie vydaného po dohode s príslušnou hlavnou banskou záchrannou stanicou znížiť na 6 dýchacích prístrojov a 1 oživovací prístroj.

(2) Závodná banská záchranná stanica sa musí ďalej vybaviť ostatnou záchranárskou technikou a nevyhnutnou zdravotníckou technikou a materiálom; množstvo a druh určí služobný poriadok banskej záchrannej stanice.

(3) Počet svietidiel pripravených na okamžité použitie musí zodpovedať najmenej predpísanému počtu dýchacích prístrojov. Tieto svietidlá musia byť osobitne označené a oddelene uložené na určenom mieste.

§ 10

Dýchacie a oživovacie prístroje

(1) Na účely banskej záchrannej služby sa môžu používať len typy dýchacích a oživovacích prístrojov schválené Slovenským banským úradom.3)

(2) Dýchacie a oživovacie prístroje a ich príslušenstvo sa musia udržiavať v pohotovostnom stave. Prístroje nepoužiteľné na zásah sa musia osobitne označiť a oddelene uložiť.

(3) Dýchacie prístroje môžu používať len banskí záchranári. Iné osoby môžu dýchacie prístroje používať len za podmienok určených Slovenským banským úradom.

(4) Dýchacie a oživovacie prístroje skúša mechanik banskej záchrannej stanice v pravidelných mesačných intervaloch a okrem toho ihneď po každom použití a v prípade, ak nastala pochybnosť o ich bezchybnom stave a funkcii.

(5) Príslušenstvo dýchacích a oživovacích prístrojov, najmä masky, ústenky, fľaše a pohlcovače kontroluje mechanik banskej záchrannej stanice pravidelne, najmenej každých 6 mesiacov.

(6) Fľaše do dýchacích a oživovacích prístrojov sa musia skúšať podľa predpisov o kovových tlakových nádobách na dopravu plynov.4) Záznam o týchto skúškach sa musí uložiť na banskej záchrannej stanici. Fľaše do dýchacích a oživovacích prístrojov sa musia farebne označiť podľa príslušnej normy,5) očíslovať a označiť názvom organizácie. Na plnenie fliaš pre kyslíkové dýchacie prístroje sa musí použiť medicinálny kyslík a pre vzduchové dýchacie prístroje hygienicky nezávadný vzduch, prípadne iné schválené fyziologické dýchacie zmesi.

(7) Dýchacie a oživovacie prístroje, ich príslušenstvo, kontrolné a skúšobné prístroje musí preskúšať pravidelne, najmenej každých 6 mesiacov
a) na závodnej banskej záchrannej stanici mechanik obvodnej alebo mechanik hlavne banskej záchrannej stanice,
b) na obvodnej banskej záchrannej stanici mechanik hlavnej banskej záchrannej stanice,
c) na hlavnej banskej záchrannej stanici hlavný mechanik.

(8) Kontroly, skúšky a záznamy o nich sa vykonávajú podľa pokynov hlavnej banskej záchrannej stanice. Vedúci banských záchranných staníc sú povinní odovzdať pracovníkom vykonávajúcim kontroly a skúšky dýchacích a oživovacích prístrojov a ich príslušenstva výtlačok príslušných pokynov.

(9) Výsledky skúšok a kontrol sa musia zaznamenávať (§ 23).
------------------------------------------------------------------
3) Vyhláška Slovenského banského úradu č. 70/1988 Zb. o vybraných banských zariadeniach.
4) ČSN 07 8304 Kovové tlakové nádoby na dopravu plynov.
5) ČSN 07 8509 Farebné označenie kovových tlakových nádob na dopravu plynov na technické účely.

§ 11

Umiestnenie banských záchranných staníc

(1) Banská záchranná stanica sa musí umiestniť v miestnostiach zodpovedajúcich potrebám banskej záchrannej služby, umožňujúcich najmä úschovu, výdaj a príjem, údržbu a skúšanie dýchacích a oživovacích prístrojov a ostatnej záchranárskej techniky, výkon pohotovosti, školenie a odpočinok banských záchranárov po zásahu.

(2) Pred schválením projektov novozriaďovaných alebo rekonštruovaných hlavných banských záchranných staníc je potrebné vyjadrenie Slovenského banského úradu. Pred schválením projektov novozriaďovaných alebo rekonštruovaných obvodných a závodných banských záchranných staníc je potrebné vyjadrenie hlavnej banskej záchrannej stanice.

(3) Miestnosti a zariadenia banských záchranných staníc sa môžu používať iba na účely banskej záchrannej služby.


ŠTVRTÁ ČASŤ
BANSKÍ ZÁCHRANÁRI

§ 12

Banský záchranár

(1) Banským záchranárom sa môže stať pracovník, ktorý
a) je vo veku od 21 do 35 rokov,
b) je zdravotne spôsobilý pre práce v banskom záchrannom zbore,
c) má najmenej dvojročnú odbornú prax v odbore, v ktorom bude pracovať v banskom záchrannom zbore,
d) absolvoval desaťdňové základné teoretické školenie a praktický výcvik na hlavnej banskej záchrannej stanici,
e) úspešne vykonal kvalifikačnú skúšku pred komisiou vymenovanou vedúcim hlavnej banskej záchrannej stanice,
f) zložil sľub banského záchranára.

(2) Zdravotná spôsobilosť musí byť potvrdená lekárskou prehliadkou.

(3) Banský záchranár sa musí podrobiť lekárskej prehliadke aspoň raz za rok a vždy po vážnej chorobe alebo úraze. Lekárska prehliadka sa musí vykonať v rozsahu podľa osobitných predpisov.6)

(4) Banský záchranár musí najmenej raz za štvrťrok absolvovať opakovacie teoretické školenie a praktické cvičenie v rozsahu jednej smeny v používaní dýchacieho a oživovacieho prístroja; z toho dve praktické cvičenia za rok v používaní dýchacích prístrojov sa musia robiť v dymnici a dve v bani. Zásah v dýchacom prístroji v bani môže nahradiť cvičenie v bani. Cvičenie v bani sa nesmie robiť v nedýchateľnom prostredí.

(5) Banský záchranár organizácie uvedenej v § 3 ods. 3 písm. c) vykonáva praktické cvičenia v používaní dýchacieho prístroja tak, že jedno cvičenie za rok vykonáva v dymnici a tri
cvičenia za rok na cvičnom pracovisku alebo na hlbinnom vrte.  Zásah v dýchacom prístroji nahradzuje praktické cvičenie na cvičnom pracovisku alebo na hlbinnom vrte.

(6) Banský záchranár môže pôsobiť v banskom záchrannom zbore do dovŕšenia 45 roku svojho veku. Nad túto vekovú hranicu povoľuje výnimku vedúci hlavnej alebo obvodnej banskej záchrannej stanice na základe lekárskeho posudku s ohľadom na vykonávanú funkciu. U vedúceho hlavnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcu povoľuje túto výnimku na základe lekárskeho posudku Slovenský banský úrad.

(7) Prax podľa ods. 1 písm. c), desaťdňové základné teoretické školenie a praktický výcvik na hlavnej banskej záchrannej stanici podľa odseku 1 písm. d) sa nepožaduje u absolventov vysokej školy banského smeru a absolventov priemyselných škôl baníckych, ktorí absolvovali základný záchranársky výcvik v rámci výuky.

(8) Ak pracovník splní požiadavky uvedené v odseku 1 písm. a) až e), skladá v prítomnosti zástupcu štátnej banskej správy slávnostný sľub banského záchranára vedúcemu hlavnej banskej záchrannej stanice.

(9) Členovia banského záchranného zboru štátnej banskej správy skladajú sľub banského záchranára predsedovi Slovenského banského úradu.
------------------------------------------------------------------
6) Smernice Ministerstva zdravotníctva SSR č. 17/1970 Vestníka MZ SSR o posudzovaní zdravotnej spôsobilosti na prácu (reg. v čiastke 24/1970 Zb.).


PIATA ČASŤ
BANSKÉ ZÁCHRANNÉ ZBORY

§ 13

Členovia banského záchranného zboru

Členmi banského záchranného zboru sú banskí záchranári a ďalší vybraní pracovníci banskej záchrannej stanice.

§ 14

Banský záchranný zbor hlavnej banskej záchrannej stanice

(1) Členmi banského záchranného zboru hlavnej banskej záchrannej stanice sú
a) vedúci hlavnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcovia,
b) hlavný mechanik hlavnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcovia,
c) technici, mechanici, čatári, prípadne vedúci oddielov,
d) lekári s kvalifikáciou banského záchranára a predpísanou lekárskou kvalifikáciou,7)
e) pracovníci hlavnej banskej záchrannej stanice ostatných
profesií plniaci úlohy banskej záchrannej služby.

(2) Počet členov banského záchranného zboru hlavnej banskej záchrannej stanice určuje služobný poriadok banskej záchrannej stanice (§ 19).

(3) Vedúci hlavnej banskej záchrannej stanice poverí zo skúsených banských záchranárov potrebný počet čatárov, prípadne vedúcich oddielov.

(4) Čatárom môže byť len banský záchranár s najmenej trojročnou záchranárskou praxou, ktorý absolvoval najmenej 6 týždňov pohotovostnej služby na obvodnej alebo hlavnej banskej
záchrannej stanici.

(5) Vedúcim hlavnej banskej záchrannej stanice môže byť len banský inžinier, ktorý absolvoval na vysokej škole študijný odbor hlbinného dobývania, a na hlavnej banskej záchrannej stanici v organizácii uvedenej v § 3 ods. 3 písm. c) môže byť vedúcim len absolvent vysokej školy so študijným odborom hlbinného vŕtania (ďalej len "banský inžinier") s najmenej osemročnou odbornou, z toho aspoň štvorročnou záchranárskou praxou, je banským záchranárom a úspešne vykonal skúšku z banského záchranárstva pred komisiou Slovenského banského úradu.

(6) Zástupcom vedúceho hlavnej banskej záchrannej stanice môže byť len banský inžinier s najmenej štvorročnou odbornou, z toho aspoň dvojročnou záchranárskou praxou, ktorý je banským záchranárom a úspešne vykonal skúšku z banského záchranárstva pred komisiou Slovenského banského úradu.

(7) Hlavným mechanikom hlavnej banskej záchrannej stanice môže byť len strojný inžinier s najmenej štvorročnou odbornou, z toho aspoň dvojročnou záchranárskou praxou.

(8) Vedúceho hlavnej banskej záchrannej stanice, jeho zástupcu a hlavného mechanika môže organizácia ustanoviť a výkonu tejto funkcie zbaviť len po predchádzajúcom súhlase Slovenského banského úradu.
------------------------------------------------------------------
7) Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SSR č. 79/1981 Zb. o zdravotníckych pracovníkoch a iných odborných pracovníkoch v zdravotníctve.

§ 15

Banský záchranný zbor obvodnej banskej záchrannej stanice

(1) Členmi banského záchranného zboru obvodnej banskej záchrannej stanice sú
a) vedúci obvodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca,
b) hlavný mechanik obvodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca,
c) technici, mechanici a čatári,
d) pracovníci obvodnej banskej záchrannej stanice ostatných profesií plniaci úlohy banskej záchrannej služby.

(2) Počet členov banského záchranného zboru obvodnej banskej záchrannej stanice určuje služobný poriadok banskej záchrannej stanice.

(3) Vedúci obvodnej banskej záchrannej stanice poverí zo skúsených banských záchranárov potrebný počet čatárov spĺňajúcich požiadavky podľa § 14 ods. 4.

(4) Vedúcim obvodnej banskej záchrannej stanice môže byť len banský inžinier s najmenej štvorročnou odbornou, z toho aspoň dvojročnou záchranárskou praxou, ktorý je banským záchranárom a úspešne vykonal skúšku z banského záchranárstva pred komisiou Slovenského banského úradu.

(5) Zástupcom vedúceho obvodnej banskej záchrannej stanice môže byť len banský inžinier s najmenej dvojročnou odbornou, z toho aspoň jednoročnou záchranárskou praxou, ktorý je banským záchranárom a úspešne vykonal skúšku z banského záchranárstva pred komisiou Slovenského banského úradu.

(6) Vedúci obvodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca musia pred ustanovením do funkcie absolvovať špeciálny výcvik na hlavnej banskej záchrannej stanici v trvaní najmenej 20 dní.

(7) Vedúceho obvodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcu môže organizácia ustanoviť a výkonu tejto funkcie zbaviť len po predchádzajúcom súhlase Slovenského banského úradu.

§ 16

Banský záchranný zbor závodnej banskej záchrannej stanice

(1) Členmi banského záchranného zboru závodnej banskej záchrannej stanice sú
a) vedúci závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca,
b) mechanik závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca,
c) čatári,
d) pracovníci závodnej banskej záchrannej stanice ostatných profesií plniaci úlohy banskej záchrannej služby.

(2) Banský záchranný zbor závodnej banskej záchrannej stanice musí mať najmenej 25 členov a musia byť v ňom zastúpení odborníci všetkých základných profesií, ktoré sa môžu pri záchranárskej činnosti vyskytnúť. Pri väčšej početnosti zásahov sa musí počet banských záchranárov primerane zvýšiť podľa rozhodnutia vedúceho organizácie vydaného po dohode s príslušnou hlavnou banskou záchrannou stanicou. Pre neuhoľné bane, pre bane vo výstavbe, zabezpečovaní alebo likvidácii a pre organizácie uvedené v § 3 ods. 3 písm. c) sa môže počet členov závodnej banskej záchrannej stanice primerane znížiť podľa rozhodnutia vedúceho organizácie vydaného po dohode s príslušnou hlavnou banskou záchrannou stanicou. Keď je závodná banská záchranná stanica spoločná pre dve alebo viac baní, musí byť do jej banského záchranného zboru zaradený potrebný počet banských záchranárov všetkých týchto baní.

(3) Vedúcim závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcom môže byť len banský inžinier s najmenej trojročnou odbornou, z toho aspoň jednoročnou záchranárskou praxou, alebo absolvent priemyselnej školy baníckej s najmenej šesťročnou odbornou, z toho aspoň dvojročnou záchranárskou praxou. Na závodnej banskej záchrannej stanici pre pracoviská, kde sa vykonávajú podzemné práce banským spôsobom, môže funkciu vedúceho závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcu vykonávať tiež stavebný inžinier alebo absolvent priemyselnej školy stavebnej.
Vedúcim závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcom môže byť len banský záchranár, ktorý úspešne vykonal skúšku z banského záchranárstva pred komisiou obvodného banského úradu.

(4) Vedúci závodnej banskej záchrannej stanice, jeho zástupca, mechanik závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca musia pred ustanovením do funkcie absolvovať špeciálny výcvik na hlavnej banskej záchrannej stanici v trvaní najmenej 15 dní.

(5) Vedúceho závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupcu môže organizácia ustanoviť a výkonu tejto funkcie zbaviť len po predchádzajúcom súhlase obvodného banského úradu.

(6) Vedúci závodnej banskej záchrannej stanice poverí zo skúsených banských záchranárov potrebný počet čatárov spĺňajúcich požiadavky podľa § 14 ods. 4.

(7) Zoznam členov banského záchranného zboru závodnej banskej záchrannej stanice s uvedením mena, profesie, bydliska, čísla telefónu a funkcie v banskom záchrannom zbore musí byť vyvesený v závodnej banskej záchrannej stanici a u dispečera, prípadne na inom mieste určenom havarijným plánom alebo služobným poriadkom banskej záchrannej stanice. Zmeny sa musia v zozname ihneď vyznačiť. V smenovej evidencii známkovne musí byť každý banský záchranár odlišne evidovaný.

(8) Banskí záchranári musia byť primerane rozdelení do všetkých pracovných smien. Inšpekčná služba a dispečer musia byť informovaní o mieste ich pracoviska.

(9) Vedúci závodnej banskej záchrannej stanice a jeho zástupca musia poznať havarijné plány v obvode pôsobnosti závodnej banskej záchrannej stanice.

§ 17

Banský záchranný zbor štátnej banskej správy

(1) Banský záchranný zbor štátnej banskej správy tvoria vybraní banskí inšpektori určení na výkon hlavného dozoru8) v dýchacích prístrojoch.

(2) Slovenský banský úrad ustanoví vo svojom organizačnom poriadku
a) podmienky pre zaradenie, výkon činnosti vrátane školenia a cvičenia členov banského záchranného zboru,
b) počet členov banského záchranného zboru,
c) vedúceho banského záchranného zboru a jeho zástupcu a vymedzí ich práva a povinnosti.

(3) Banské záchranné stanice sú povinné poskytnúť členom banského záchranného zboru štátnej banskej správy potrebné vybavenie na zásah v nedýchateľnom prostredí (dýchacie prístroje, ich príslušenstvo, indikátory a pod.). Hlavné a obvodné banské záchranné stanice sú povinné umožniť členom banského záchranného zboru štátnej banskej správy vykonávať predpísané cvičenia a zabezpečiť potrebné školenia.
------------------------------------------------------------------
8) § 39 a 42 zákona SNR č. 51/1988 Zb.

§ 18

Práva a povinnosti vedúcich banských záchranných staníc

(1) Vedúci banskej záchrannej stanice
a) organizuje a riadi činnosť banského záchranného zboru,
b) zabezpečuje riadne zloženie banského záchranného zboru podľa profesií, organizuje predpísané cvičenia a školenia jeho členov,
c) zabezpečuje pravidelné a mimoriadne lekárske prehliadky členov banského záchranného zboru vykonávané podľa osobitných predpisov,6)
d) zabezpečuje nástupy banských záchranárov do pohotovosti,
e) zabezpečuje rýchle zvolanie banského záchranného zboru v prípade potreby a jeho včasnú prípravu na zásah,
f) stará sa o údržbu a vybavenie banskej záchrannej stanice a jej pohotovostný stav,
g) zúčastňuje sa na vypracovaní a kontrolách havarijných plánov,
h) vyhodnocuje priebeh a výsledok zásahu banského záchranného zboru,
i) zabezpečuje vedenie predpísaných písomných záznamov a podáva v určených termínoch správu o činnosti banskej záchrannej stanice,
j) navrhuje udelenie vyznamenaní a odmien banským záchranárom za mimoriadne zásluhy.

(2) V neprítomnosti vedúceho banskej záchrannej stanice plní jeho úlohy a za ich plnenie zodpovedá jeho zástupca.
------------------------------------------------------------------
6) Smernice Ministerstva zdravotníctva SSR č. 17/1970 Vestníka MZ SSR o posudzovaní zdravotnej spôsobilosti na prácu (reg. v čiastke 24/1970 Zb.).


ŠIESTA ČASŤ
VÝKON BANSKEJ ZÁCHRANNEJ SLUŽBY

§ 19

Služobné poriadky banských záchranných staníc

(1) Organizáciu banskej záchrannej stanice, bližšie vymedzenie jej úloh, povinností a prác jednotlivých pracovníkov, poplachový poriadok a zásahový poriadok a vybavenie banskej záchrannej stanice určuje služobný poriadok.

(2) Poplachový poriadok určuje najmä spôsob vyhlásenia poplachu, miesto nástupu banských záchranárov, spôsob ich dopravy, zabezpečenie ďalších pracovníkov a prostriedkov na
zásah, zabezpečenie pomocných prác a služieb.

(3) Zásahový poriadok určuje základné povinnosti banských záchranárov v zásahu, spôsob dorozumievania, organizáciu zásahov a taktické pokyny pre vedenie zásahov. Ďalej určuje obmedzenia a opatrenia na zásahy v mimoriadnych podmienkach, najmä vo vysokých teplotách a vysokých koncentráciách škodlivín; tieto zásahy sa môžu vykonávať len za prítomnosti lekára s kvalifikáciou banského záchranára. Zásady uvedené v zásahovom poriadku sa musia dodržiavať aj pri cvičení.

(4) Služobné poriadky hlavných a obvodných banských záchranných staníc schvaľuje Slovenský banský úrad. Služobné poriadky závodných banských záchranných staníc schvaľuje  obvodný banský úrad po predchádzajúcom prerokovaní s hlavnou alebo obvodnou banskou záchrannou stanicou.

§ 20

Pohotovostná služba

(1) Pohotovostnú službu banských záchranárov a počet pracovníkov banskej záchrannej stanice v pohotovosti určuje služobný poriadok.

(2) Na hlavnej banskej záchrannej stanici a obvodnej banskej záchrannej stanici musí byť stála pohotovostná služba banských záchranárov; na závodnej banskej záchrannej stanici, len ak to ustanoví osobitný predpis alebo nariadi obvodný banský úrad.

(3) Organizácia, ktorá má zriadenú závodnú banskú záchrannú stanicu, je povinná vysielať podľa rozvrhu hlavnej alebo obvodnej banskej záchrannej stanice určený počet banských záchranárov do stálej pohotovostnej služby. Do tejto služby musí byť vyslaný každý banský záchranár závodnej banskej záchrannej stanice aspoň raz za dva roky, ak nevykonáva stálu pohotovostnú službu na závodnej banskej záchrannej stanici.

(4) Pohotovostnú službu banských záchranárov na závodnej banskej záchrannej stanici môže nariadiť vedúci organizácie alebo ním poverený pracovník organizácie, prípadne vedúci hlavnej alebo obvodnej banskej záchrannej stanice.

51/1988 Zb.
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 20. apríla 1988
o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe
Zmena: 499/1991 Zb.
Zmena: 154/1995 Z.z.
Zmena: 58/1998 Z.z.

Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:

PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIE

§ 1

Účel zákona

Účelom tohto zákona je ustanoviť podmienky vykonávania banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom najmä z hľadiska racionálneho využívania ložísk nerastov, bezpečnosti práce a prevádzky, ochrany pracovného prostredia, ako aj podmienky používania výbušnín a upraviť organizáciu a pôsobnosť orgánov štátnej banskej správy.

DRUHÁ ČASŤ
BANSKÁ ČINNOSŤ A ČINNOSŤ VYKONÁVANÁ BANSKÝM SPÔSOBOM

PRVÝ ODDIEL
Základné pojmy

§ 2

Banská činnosť

Banskou činnosťou sa podľa tohto zákona rozumie

a) vyhľadávanie a prieskum ložísk vyhradených nerastov (ďalej len "výhradné ložiská"), 1).
b) otvárka, príprava a dobývanie výhradných ložísk,
c) zriaďovanie, zabezpečovanie a likvidácia banských diel a lomov,
d) úprava a zušľachťovanie nerastov vykonávané v súvislosti s ich dobývaním,
e) zriaďovanie a prevádzka odvalov, výsypiek a odkalísk pri činnostiach uvedených v písmenách a) až d),
f) osobitné zásahy do zemskej kôry, 2)
g) zabezpečovanie a likvidácia starých banských diel. 3)
------------------------------------------------------------------
1) § 5 a 11 zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení zákona SNR č. 498/1991 Zb. Zákon SNR č. 52/1988 Zb. o geologických prácach a o Slovenskom geologickom úrade v znení zákona č. 497/1991 Zb.
2) § 34 banského zákona.
3) § 35 banského zákona.

§ 3

Činnosť vykonávaná banským spôsobom

Činnosťou vykonávanou banským spôsobom sa podľa tohto zákona rozumie

a) dobývanie ložísk nevyhradených nerastov vrátane úpravy a zušľachťovania nerastov vykonávaných v súvislosti s ich dobývaním, zabezpečovanie a likvidácia banských diel a lomov, ako aj vyhľadávanie a prieskum ložísk nevyhradených nerastov,
b) inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum okrem geologických prác vykonávaných za účelom získania dopĺňajúcich údajov pre dokumentáciu stavieb,
c) ťažba pieskov a štrkopieskov v korytách vodných tokov plávajúcimi strojmi vrátane úpravy a zušľachťovania týchto surovín vykonávaných v súvislosti s ich ťažbou, s výnimkou odstraňovania nánosov pieskov a štrkopieskov pri údržbe vodných tokov,
d) podzemné práce vykonávané banským spôsobom, najmä hĺbenie jám a jamíc, razenie štôlní a tunelov, ako aj iných podzemných priestorov s objemom nad 500 m3,
e) práce na zabezpečenie stability podzemných priestorov (podzemné sanačné práce),
f) práce na sprístupňovaní jaskýň a práce na ich udržiavaní v bezpečnom stave,
g) zemné práce vykonávané s použitím strojov a výbušnín, ak sa na jednej lokalite premiestňuje viac ako 100 000 m3 horniny,
h) strojové vŕtanie studní s dĺžkou nad 30 m a vrty s dĺžkou nad 30 m na iné účely než na práce uvedené v § 2 a v § 3 písm. a) až g),
i) čerpanie prírodných liečivých a stolových minerálnych vôd v banských dielach.

§ 3a


Organizácia

Organizáciou sa podľa tohto zákona rozumejú právnické a fyzické osoby, ktoré v rámci podnikateľskej činnosti 3a) vykonávajú banskú činnosť alebo činnosť vykonávanú banským spôsobom, prípadne inú činnosť upravenú týmto zákonom.
------------------------------------------------------------------
3a) Napríklad Obchodný zákonník.

§ 4

Odstránenie pochybností

Pri pochybnostiach, či ide o banskú činnosť alebo či ide o činnosť vykonávanú banským spôsobom, rozhodne Slovenský banský úrad po prerokovaní so Slovenským geologickým úradom. Ak sa rozhodnutie dotýka aj výkonu hlavného dozoru orgánov štátnej banskej správy, postupuje sa podľa § 39 ods. 3.


DRUHÝ ODDIEL
Oprávnenie na vykonávanie niektorých banských činností a činností vykonávaných banským spôsobom

§ 4a


Banské oprávnenie

(1) Banskú činnosť uvedenú v § 2 písm. b) až g) a činnosť vykonávanú banským spôsobom uvedenú v § 3 písm. a) s výnimkou vyhľadávania a prieskumu ložísk nevyhradených nerastov možno vykonávať len na základe oprávnenia vydaného obvodným banským úradom (ďalej len "banské oprávnenie").

(2) Banské oprávnenie možno vydať fyzickej osobe, ak je spôsobilá na právne úkony a preukáže odbornú spôsobilosť vedúceho pracovníka na požadovanú činnosť 3b) alebo ak tieto požiadavky spôsobilosti spĺňa pracovník, ktorého fyzická osoba ako zodpovedného zástupcu zamestnáva. Ak sa banské oprávnenie vydáva právnickej osobe, musí požiadavky spôsobilosti spĺňať ten, kto je štatutárnym orgánom alebo jeho zástupcom.

(3) Banské oprávnenie možno vydať len fyzickej osobe, ktorá má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, alebo právnickej osobe, ktorá má sídlo na území Slovenskej republiky.

(4) Fyzická osoba v žiadosti o vydanie banského oprávnenia, prípadne o jeho zmenu uvedie

a) meno a priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo a miesto trvalého pobytu (ďalej len "osobné údaje"); ak ustanoví svojhozástupcu, uvedie aj jeho osobné údaje,
b) obchodné meno a miesto podnikania,
c) činnosť, pre ktorú žiada vydanie banského oprávnenia,
d) identifikačné číslo, ak ho už má pridelené.

(5) Právnická osoba v žiadosti o vydanie banského oprávnenia, prípadne o jeho zmenu uvedie

a) obchodné meno,
b) sídlo,
c) činnosť, pre ktorú žiada vydanie banského oprávnenia,
d) meno, priezvisko a miesto trvalého pobytu štatutárneho orgánu a spôsob, akým bude za právnickú osobu konať,
e) osobné údaje zodpovedného vedúceho pracovníka,
f) identifikačné číslo, ak ho už má pridelené.

(6) K žiadosti podľa odsekov 4 a 5 sa pripojí osvedčenie o odbornej spôsobilosti zodpovedného vedúceho pracovníka, výpis z registra trestov fyzickej osoby a u právnickej osoby výpis
z registra trestov osoby, ktorá je jej štatutárnym orgánom.

(7) Ak organizácia súčasne so žiadosťou o vydanie banského oprávnenia na činnosť podľa odseku 1 žiada aj o povolenie tejto činnosti (§ 10, 11 a 13) alebo o určenie dobývacieho
priestoru3c), môže obvodný banský úrad rozhodnúť o obidvoch žiadostiach v jednom spoločnom konaní.

(8) V banskom oprávnení vydanom fyzickej osobe sa uvedú

a) osobné údaje,
b) obchodné meno a miesto podnikania,
c) činnosť, pre ktorú sa vydáva banské oprávnenie,
d) osobné údaje zodpovedného vedúceho pracovníka, ak ním nie je sám podnikateľ, vrátane údajov o osvedčení o odbornej spôsobilosti,
e) dátum vydania banského oprávnenia,
f) identifikačné číslo.

(9) V banskom oprávnení vydanom právnickej osobe sa uvedú

a) obchodné meno,
b) sídlo,
c) činnosť, pre ktorú sa vydáva banské oprávnenie,
d) meno, priezvisko a miesto trvalého pobytu štatutárneho orgánu,
e) osobné údaje zodpovedného vedúceho pracovníka vrátane údajov
o osvedčení o odbornej spôsobilosti,
f) dátum vydania banského oprávnenia,
g) identifikačné číslo.

(10) Odpis banského oprávnenia zašle obvodný banský úrad príslušnému daňovému úradu a príslušnému štatistickému orgánu.

(11) Odpis banského oprávnenia vydaného fyzickej osobe zašle obvodný banský úrad aj príslušnému orgánu Sociálnej poisťovne, Všeobecnej zdravotnej poisťovne, úradu práce, Fondu zamestnanosti a orgánu príslušnému na vyplácanie dávok sociálnej starostlivosti.

(12) Identifikačné číslo pridelí fyzickej osobe obvodný banský úrad, ktorý vydal oprávnenie. Potrebné identifikačné čísla oznámi obvodnému banskému úradu príslušný štatistický orgán.

(13) Držiteľ banského oprávnenia je povinný obvodnému banskému úradu oznámiť všetky zmeny týkajúce sa údajov, na základe ktorých bolo banské oprávnenie vydané, a to do 15 dní od vzniku týchto zmien. Na základe tohto oznámenia obvodný banský úrad podľa závažnosti nových skutočností rozhodne o zmene alebo o zrušení banského oprávnenia; odpis rozhodnutia o zmene alebo zrušení banského oprávnenia zašle orgánom uvedeným v odsekoch 10 a 11.
------------------------------------------------------------------
3b) Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 208/1993 Z.z. o požiadavkách na kvalifikáciu a o overovaní odbornej spôsobilosti pracovníkov pri banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom.
3c) § 27 banského zákona.

§ 4b


Zánik banského oprávnenia

(1) Banské oprávnenie zaniká

a) smrťou fyzickej osoby, ktorej bolo vydané, ak vo výkone banského oprávnenia nepokračujú dedičia alebo ustanovený opatrovník,
b) zánikom právnickej osoby, ktorej bolo vydané,
c) rozhodnutím obvodného banského úradu.

(2) Ak do siedmich dní od smrti držiteľa banského oprávnenia, ktorý bol súčasne zodpovedným vedúcim pracovníkom, nebude určený nový zodpovedný vedúci pracovník pre vykonávanú činnosť, obvodný banský úrad túto činnosť pozastaví až do jeho určenia.

(3) Do 30 dní od ukončenia konania o dedičstve dedič banského oprávnenia alebo ustanovený opatrovník, ak chce pokračovať vo výkone činnosti uvedenej v banskom oprávnení, oznámi obvodnému banskému úradu, ktorý vydal banské oprávnenie poručiteľovi, údaje podľa § 4a ods. 4 písm. a). K oznámeniu pripojí právoplatný doklad o tom, že banské oprávnenie zdedil, a doklady podľa § 4a ods. 6.

(4) Obvodný banský úrad zruší banské oprávnenie, ak

a) držiteľ oprávnenia už nespĺňa podmienky podľa § 4a ods. 2,
b) držiteľ oprávnenia o to požiada.

(5) Obvodný banský úrad môže banské oprávnenie zrušiť, ak držiteľ oprávnenia

a) závažným spôsobom porušuje podmienky určené v banskom oprávnení alebo povinnosti vyplývajúce z tohto zákona a predpisov uvedených v § 39 ods. 1,
b) nevykonával banskú činnosť alebo činnosť vykonávanú banským spôsobom, na ktorú mu bolo vydané banské oprávnenie, v lehote dlhšej ako dva roky.

(6) Odpis rozhodnutia o zmene alebo o zrušení banského oprávnenia zašle obvodný banský úrad orgánom uvedeným v § 4a ods. 10 a 11.

§ 4c


Banský register

(1) Obvodný banský úrad vedie banský register (ďalej len "register"), do ktorého zapisuje fyzické osoby a právnické osoby, ktorým vydal banské oprávnenie.

(2) Do registra sa zapisujú

a) u fyzickej osoby osobné údaje podnikateľa a obchodné meno, identifikačné číslo a miesto podnikania, ako aj osobné údaje týkajúce sa vedúceho pracovníka (§ 4a ods. 2), ak ním nie je sám podnikateľ,
b) u právnickej osoby obchodné meno, sídlo, miesto podnikania, identifikačné číslo a meno, priezvisko a miesto trvalého pobytu štatutárneho orgánu, ako aj osobné údaje  zodpovedného vedúceho pracovníka,
c) činnosť, pre ktorú je banské oprávnenie vydané,
d) zmeny uvedených údajov,
e) dátum vydania a zániku banského oprávnenia.

(3) Do registra môže nahliadnuť každý.

(4) Súčasťou registra je aj zbierka listín obsahujúcich odpisy vydaných banských oprávnení. Obvodné banské úrady sa vzájomne informujú o vydaných banských oprávneniach vždy ku koncu kalendárneho roka.


TRETÍ ODDIEL
Základné podmienky banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom


Povinnosti organizácií pri banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom

§ 5

(1) Pri banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom sa musia dodržiavať zásady ochrany a využitia nerastného bohatstva, požiadavky racionálneho využívania ložísk nerastov, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, zásady banskej technológie, ako aj požiadavky ochrany pracovného a životného prostredia.

(2) Banskú činnosť a činnosť vykonávanú banským spôsobom možno vykonávať na základe oprávnenia alebo povolenia vydaného podľa tohto zákona, banského zákona alebo podľa osobitných predpisov. 4)

(3) Požiadavky na kvalifikáciu a overenie odbornej spôsobilosti pracovníkov, ktorí vykonávajú banskú činnosť alebo činnosť vykonávanú banským spôsobom, projektujú a navrhujú
objekty, zariadenia a práce, ktoré sú súčasťou banskej činnosti alebo činnosti vykonávanej banským spôsobom, ak nie sú upravené osobitným predpisom, 5) ustanoví Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom.

(4) Organizácia je povinná ohlásiť obvodnému banskému úradu začatie, prerušenie a ukončenie banskej činnosti alebo činnosti vykonávanej banským spôsobom, a to v rozsahu a lehotách, ktoré ustanoví Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom.

(5) Závažné udalosti a nebezpečné stavy, ktoré by mohli ohroziť prevádzku organizácie alebo celospoločenský záujem, najmä bezpečnosť života a zdravie ľudí, ako aj všetky závažné
prevádzkové nehody (havárie), závažné pracovné úrazy a poruchy technických zariadení, je organizácia povinná bezodkladne ohlásiť obvodnému banskému úradu.

(6) Organizácia je povinná informovať obvodný banský úrad o svojich zásadných opatreniach na zabezpečenie racionálneho využívania ložísk nerastov, ich ochrany, bezpečnosti a ochrany
zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, dodržiavanie určených pracovných podmienok, ako aj na riešenie stretov záujmov s inými celospoločenskými záujmami pri banskej činnosti.
------------------------------------------------------------------
4) Napr. zákon č. 138/1973 Zb. o vodách (vodný zákon), zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon), zákon č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu, zákon SNR č. 52/1988 Zb.
5) Napríklad zákon SNR č. 52/1988 Zb., vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 8/1983 Zb. o osobitnej spôsobilosti na niektoré činnosti vo výstavbe v
znení vyhlášky Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj č. 73/1987 Zb., vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj č. 186/1990 Zb.o oprávnení
na projektovú činnosť.

§ 6

(1) Organizácia je povinná zabezpečiť a kontrolovať dodržiavanie tohto zákona, banského zákona a predpisov vydaných na ich základe, ako aj iných všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a bezpečnosť prevádzky a pracovné podmienky pri banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom. Na zaistenie odborného a bezpečného riadenia banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom je organizácia povinná určiť zodpovedného vedúceho pracovníka.

(2) Organizácia je povinná včas vykonať potrebné preventívne a zabezpečovacie opatrenia a bezodkladne odstraňovať nebezpečné stavy, ktoré by mohli ohroziť prevádzku organizácie alebo celospoločenský záujem, najmä bezpečnosť života a zdravie ľudí. V rámci havarijnej prevencie je organizácia povinná urobiť opatrenia, najmä na predchádzanie vzniku požiarov a výbuchov, prievalov vôd a bahnín, prietrží hornín, uhlia a plynov, ako aj vzniku banských otrasov a erupcií.

(3) Organizácia je povinná zisťovať príčiny prevádzkových nehôd a pracovných úrazov, evidovať a registrovať ich a výsledky predkladať obvodnému banskému úradu spolu s uvedením opatrení vykonaných na odstránenie závad.

(4) Organizácia vykonávajúca banskú činnosť je povinná zriadiť útvar, prípadne ustanoviť odborne spôsobilého pracovníka na plnenie úloh na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, pracovníka na riadenie likvidácie závažných prevádzkových nehôd (havárií) a vypracúvať plány ich zdolávania.

(5) Slovenský banský úrad môže vzhľadom na povahu prác, ich rizikovosť a s prihliadnutím na miestne podmienky určiť, kedy organizácia pri činnosti vykonávanej banským spôsobom je povinná zriadiť útvar, prípadne ustanoviť odborne spôsobilého pracovníka na plnenie úloh na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, pracovníka na riadenie likvidácie závažných prevádzkových nehôd (havárií) a vypracúvať plány ich zdolávania.

(6) Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnejšie upraví

a) požiadavky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky pri banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom vrátane bezpečnosti používaných technických zariadení a požiarnej ochrany v podzemí,
b) požiadavky na havarijnú prevenciu a na plány zdolávania závažných prevádzkových nehôd (havárií),
c) zisťovanie príčin závažných prevádzkových nehôd (havárií) a pracovných úrazov a ich evidenciu a registráciu,
d) hlásenie závažných udalostí a nebezpečných stavov, závažných prevádzkových nehôd (havárií), závažných pracovných úrazov a porúch technických zariadení.

§ 7

Banská záchranná služba

(1) Organizácia vykonávajúca banskú činnosť je povinná zabezpečiť banskú záchrannú službu, ak vykonáva práce v podzemí, a v prípadoch určených Slovenským banským úradom.

(2) Úlohou banskej záchrannej služby je vykonávať práce na záchranu ľudských životov a majetku pri závažných prevádzkových nehodách (haváriách) vrátane poskytnutia prvej pomoci v podzemí. Banská záchranná služba plní aj určené úlohy na úseku havarijnej prevencie a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky. Poskytovanie lekárskej služby prvej pomoci v podzemí upravujú osobitné predpisy. 6)

(3) Banskú záchrannú službu vykonávajú banské záchranné stanice. Organizácie podľa odsekov 1 a 4 sú povinné v rámci svojich spoločných úloh v oblasti banskej záchrannej služby
zriadiť a udržiavať hlavnú banskú záchrannú stanicu a podieľať sa na úhrade nákladov na jej zriadenie, vybavenie a činnosť.

(4) Slovenský banský úrad môže vzhľadom na povahu prác, ich rizikovosť a s prihliadnutím na miestne podmienky nariadiť, aby organizácia pri činnosti vykonávanej banským spôsobom zabezpečila banskú záchrannú službu.

(5) Zabezpečovanie banskej záchrannej služby, jej organizáciu a úlohy a požiadavky na odbornú spôsobilosť jej pracovníkov ustanoví Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym
predpisom.
------------------------------------------------------------------
6) Zákon č. 20/1966 Zb.

§ 7a


Vzájomná pomoc pri haváriách

(1) Organizácia je povinná na žiadosť postihnutej organizácie poskytnúť jej potrebnú pomoc pri likvidácii havárie, najmä pri záchrane ľudských životov a majetku, a to materiálom, technickými zariadeniami a pracovníkmi, najmä banskými záchranármi. Žiadosť o pomoc môže organizácia odmietnuť v prípade, že by tým ohrozila bezpečnosť vlastnej prevádzky, najmä bezpečnosť života a zdravia ľudí.

(2) Organizácia má právo na náhradu nákladov spojených s poskytnutím pomoci podľa odseku 1. Právo na náhradu nákladov môže oprávnená organizácia uplatniť do troch mesiacov odo dňa, keď ich zistila, najneskôr do dvoch rokov od ich vzniku, inak právo zaniká. Právo na náhradu prípadnej škody nie je tým dotknuté.

§ 8

Technické zariadenia

(1) Pri banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom sa môžu používať len technické zariadenia a pomôcky, ktoré zodpovedajú predpisom na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky.

(2) Spôsobilosť technických zariadení a pomôcok sa preveruje ich pravidelnými prehliadkami, skúškami a revíziami, ktoré môžu vykonávať len pracovníci, ktorí sú na to oprávnení a odborne spôsobilí.

(3) Typy vybraných banských strojov, zariadení, prístrojov a pomôcok sa môžu používať len na základe povolenia Slovenského banského úradu. Vykonanie skúšok a predloženie odborných posudkov potrebných na vydanie povolenia určí Slovenský banský úrad a zabezpečí ten, kto o toto povolenie žiada, v ktorom môže určiť aj intervaly ich prehliadok a skúšok.

(4) Organizácie vykonávajúce banskú činnosť alebo činnosť vykonávanú banským spôsobom môžu projektovať a vyrábať vyhradené technické zariadenia slúžiace na vykonávanie banskej činnosti alebo činnosti vykonávanej banským spôsobom len na základe povolenia obvodného banského úradu. Povolenie môže obvodný banský úrad odňať, ak organizácia stratí spôsobilosť riadne vykonávať povolenú činnosť.

(5) Oprávnenie pre fyzické osoby a právnické osoby na vypracúvanie odborných posudkov a na vykonávanie prehliadok a skúšok vybraných banských strojov, zariadení, prístrojov
a pomôcok a vyhradených technických zariadení vydáva Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.

(6) Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoví

a) vybrané banské stroje, zariadenia, prístroje a pomôcky, ako aj podmienky ich používania a postup pri povoľovaní ich typov,
b) vyhradené technické zariadenia a postup pri povoľovaní podľa odseku 4.
c) postup a podmienky na získavanie oprávnenia na vykonávanie činností podľa odseku 5.


ŠTVRTÝ ODDIEL
Povoľovanie banskej činnosti

§ 9

Vyhľadávanie a prieskum výhradných ložísk banskými dielami

(1) Vyhľadávanie a prieskum výhradných ložísk banskými dielami vrátane zabezpečenia a likvidácie týchto banských diel povoľuje v určených prípadoch obvodný banský úrad. So žiadosťou o povolenie predkladá organizácia predpísanú dokumentáciu.

(2) Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoví, v ktorých prípadoch pri vyhľadávaní a prieskume výhradných ložísk banskými dielami treba povolenie obvodného banského úradu, postup pri vydávaní tohto povolenia a povolenia na zabezpečenie alebo likvidáciu týchto banských diel, ako aj predpísanú dokumentáciu.

§ 10

Otvárka, príprava a dobývanie výhradných ložísk, zabezpečenie a likvidácia banských diel a lomov

(1) Otvárku, prípravu a dobývanie výhradných ložísk 7) povoľuje obvodný banský úrad. So žiadosťou o povolenie predkladá organizácia plán otvárky, prípravy a dobývania a predpísanú
dokumentáciu. Bez povolenia obvodného banského úradu sa otvárka, príprava a dobývanie výhradných ložísk nesmú začať.

(2) Plány otvárky, prípravy a dobývania sa vypracúvajú pre celé výhradné ložisko alebo pre jeho ucelenú časť; ak ide o novobudované alebo rekonštruované bane alebo lomy, môžu sa tieto plány vypracovať postupne podľa jednotlivých etáp prác na otvárke, príprave alebo dobývaní.

(3) Pri dobývaní výhradných ložísk sa môžu používať len dobývacie metódy, ktoré zaisťujú bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a bezpečnosť prevádzky, racionálne dobývanie, požadovanú výrubnosť a prípustný stupeň znečistenia. Druhy dobývacích metód a rozsah ich použitia musia byť uvedené v plánoch otvárky, prípravy a dobývania. Nové dobývacie metódy musí organizácia vyskúšať a vyhodnotiť; do technológie dobývania ich smie zaviesť len so súhlasom obvodného banského úradu.

(4) Pri dočasnom zastavení prevádzky v banských dielach a lomoch sa vykoná ich zabezpečenie tak, aby bolo možné obnoviť dobývanie výhradného ložiska.

(5) Pri trvalom zastavení prevádzky v banských dielach a lomoch sa vykoná ich likvidácia tak, aby nebol ohrozený život a zdravie ľudí alebo majetok.

(6) Zabezpečenie banských diel a lomov a likvidáciu hlavných banských diel a lomov povoľuje obvodný banský úrad. So žiadosťou o povolenie predkladá organizácia plán ich zabezpečenia alebo likvidácie.

(7) Hlavnými banskými dielami sa podľa tohto zákona rozumejú všetky banské diela, ktoré vyúsťujú na povrch, a banské diela otvárajúce výhradné ložisko alebo jeho ucelenú časť.

(8) Podrobnosti o postupe pri povoľovaní otvárky, prípravy a dobývania výhradných ložísk, pri zabezpečení banských diel a lomov a likvidácii hlavných banských diel a lomov, ako aj
predpísanú dokumentáciu ustanoví Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom.
------------------------------------------------------------------
7) § 32 banského zákona.

§ 11

Osobitné zásahy do zemskej kôry

(1) Osobitné zásahy do zemskej kôry2) povoľuje obvodný banský úrad. So žiadosťou o povolenie predkladá organizácia predpísanú dokumentáciu.

(2) Ak by sa osobitným zásahom do zemskej kôry mohlo znemožniť alebo sťažiť dobývanie výhradného ložiska inej organizácie, k žiadosti treba pripojiť vyjadrenie tejto organizácie.

(3) Podrobnosti o postupe pri povoľovaní osobitných zásahov do zemskej kôry a predpísanú dokumentáciu ustanoví Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom.
------------------------------------------------------------------
2) § 34 banského zákona.

§ 12


Zrušený od 1.1.1992


§ 13

Zabezpečovanie a likvidácia starých banských diel

(1) Zabezpečenie alebo likvidáciu starých banských diel 3) povoľuje obvodný banský úrad. So žiadosťou o povolenie predkladá organizácia plán zabezpečenia alebo likvidácie starých banských diel a predpísanú dokumentáciu.

(2) Podrobnosti o pláne zabezpečenia a likvidácie a o postupe pri povoľovaní zabezpečenia a likvidácie starých banských diel, ako aj predpísanú dokumentáciu ustanoví Slovenský banský úrad všeobecne záväzným právnym predpisom.
------------------------------------------------------------------
3) § 35 banského zákona.

§ 14

Banskomeračská a geologická dokumentácia

(1) Banskomeračská a geologická dokumentácia 10) musia zahŕňať najmä údaje o ložisku, všetky banské diela, odvaly, výsypky a odkaliská, ako aj povrchovú situáciu v rozsahu celého dobývacieho priestoru; ak vzhľadom na úložné pomery ložiska možno očakávať účinky dobývania aj mimo hraníc dobývacieho priestoru, banskomeračská a geologická dokumentácia musia obsahovať povrchovú situáciu aj v dosahu týchto účinkov. Ak sú banské diela alebo zariadenia umiestnené mimo dobývacieho priestoru, musí dokumentácia zahŕňať aj tieto diela alebo zariadenia.

(2) Ak banskomeračská alebo geologická dokumentácia chýbajú, prípadne sú neúplné alebo sú v nich závady, obvodný banský úrad môže nariadiť vyhotovenie alebo doplnenie týchto dokumentácií na náklad organizácie.
------------------------------------------------------------------
10) § 39 banského zákona.

Vstup na cudzie nehnuteľnosti

§ 15

(1) Pri otvárke, príprave a dobývaní výhradných ložísk, ako aj pri úprave a zušľachťovaní nerastov vykonávaných v súvislosti s ich dobývaním, pri zriaďovaní, zabezpečovaní banských diel
a lomov alebo likvidácii hlavných banských diel a lomov vrátane ich zariadení, pri zriaďovaní a prevádzke odvalov, výsypiek a odkalísk, pri zabezpečovaní alebo likvidácii starých banských
diel a pri osobitných zásahoch do zemskej kôry sú pracovníci orgánov a organizácií oprávnení v nevyhnutnom rozsahu, po predchádzajúcom oznámení vlastníkovi (užívateľovi), vstupovať na cudzie nehnuteľnosti, vykonávať ohliadku, prípadne zamerania a používať ich na zriaďovanie a udržiavanie meračských a hraničných značiek a ochranných znakov, signálov a iných
meračských zariadení.

(2) Orgány a organizácie za účelom výkonu oprávnení podľa odseku 1 môžu tiež v nevyhnutnom rozsahu, ak tak neurobí na ich žiadosť a ich náklad v primeranej lehote vlastník (užívateľ)
nehnuteľnosti, vykonať na vlastný náklad nevyhnutné úpravy pôdy, okliesňovať a odstraňovať porasty prekážajúce ohliadke a používaniu meračských a hraničných značiek a ochranných znakov, signálov a iných meračských zariadení.

(3) Pri výkone oprávnení podľa odsekov 1 a 2 sú orgány a organizácie povinné dbať na to, aby čo najmenej zasahovali do práv a právom chránených záujmov vlastníkov (užívateľov)
nehnuteľností.

(4) Vlastníci (užívatelia) nehnuteľností sú povinní strpieť umiestnenie meračských a hraničných značiek a ochranných znakov, signálov a iných meračských zariadení na nehnuteľnostiach a zdržať sa všetkého, čo by ich mohlo zničiť, poškodiť alebo urobiť nepoužívateľnými.

(5) Nedotknuté zostávajú osobitné predpisy, 11) podľa ktorých je vykonávanie činností uvedených v odsekoch 1 a 2 vylúčené, obmedzené alebo viazané na osobitný súhlas alebo povolenie.
------------------------------------------------------------------
11) Napr. zákon č. 169/1949 Zb. o vojenských obvodoch, zákon č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky v znení neskorších predpisov.

§ 16

(1) Na náhradu škody spôsobenej činnosťou podľa § 15 ods. 1 a 2 sa vzťahujú všeobecné predpisy o náhrade škody, 12) ak tento zákon neustanovuje inak.

(2) Orgány a organizácie sú po ukončení činností podľa § 15 ods. 1 a 2 povinné bezodkladne uviesť použité nehnuteľnosti do predošlého stavu a upovedomiť o tom vlastníka (užívateľa)
nehnuteľnosti.

(3) Ak nie je možné alebo hospodársky účelné nahradiť spôsobenú škodu uvedením do predošlého stavu, vlastník (užívateľ) nehnuteľnosti má právo na náhradu škody v peniazoch.

(4) Ak vlastník (užívateľ) nehnuteľnosti je činnosťami podľa § 15 ods. 1 a 2 podstatne obmedzený v obvyklom užívaní nehnuteľnosti, má tiež právo, aby mu orgán alebo organizácia, pre
ktoré sa činnosť vykonáva alebo zariadenia zriaďujú, poskytli za toto obmedzenie primeranú jednorazovú náhradu. Toto právo treba uplatniť na orgáne alebo v organizácii do jedného roka odo dňa doručenia oznámenia o ukončení činnosti, inak právo zaniká. Spory o jednorazovú náhradu rozhoduje obvodný úrad, v územnom obvode ktorého je nehnuteľnosť.
------------------------------------------------------------------
12) Hospodársky zákonník č. 109/1964 Zb. v znení neskorších predpisov. Občiansky zákonník č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov